TECHNICS SL-DZ1200 - cyfrowy gramofon

Miniaturka

Wszystkie liczące się w branży firmy, produkujące sprzęt przeznaczony do pracy w klubach i dedykowany zawodowym DJ’om, zaprezentowały już produkty, będące określane, zresztą trochę nie trafnie, jako „cyfrowy gramofon”. Nazwa ta, oznacza zazwyczaj pojedynczy odtwarzacz CD, naszpikowany najnowszymi zdobyczami techniki „for DJ”. Jednak nade wszystko od innych CD PLAYER’ów odróżnia je sposób, w jaki się nim posługujemy. 



Głównym założeniem projektantów jest maksymalne upodobnienie w obsłudze i co za tym idzie, także częściowo w wyglądzie, do starszych braci, które za zadanie mają odtwarzanie płyt winylowych, czyli gramofonów. Prekursorem w tej materii była firma Pioneer z modelem CDJ 1000, do dziś uznawanym za dobry produkt. Potem dołączyły inne firmy: Denon, Numark etc.



W chwili obecnej każdy producent ma, co najmniej jeden lub kilka modeli określanych nieszczęsnym mianem „cyfrowych gramofonów”, które w mniej lub bardziej udany sposób starają się naśladować prawdziwe „analogowe” gramofony. Cudzysłów w tym miejscu także, jak najbardziej zamierzony, ponieważ współczesne gramofony odtwarzające czarne winylowe krążki w istocie są jak najbardziej cyfrowe, a z analogowej techniki pozostał zazwyczaj adapter i wkładka. Jednak duże koncerny produkujące sprzęt CD i aplikujące w nim efekty a’la winyl, dokonały marketingowego nadużycia i wprowadziły to określenie, które się przyjęło i mamy CD PLAYER, który jest nazywany „gramofonem cyfrowym”. Fakty są takie, że na dzień dzisiejszy, czyli marzec 2004, żadnemu produktowi, nie udaje się perfekcyjnie i w 100% emulować zachowania gramofonu i tricków będących do uzyskania w zabawie z płytą winylową.



Może to się zmieni? Oto w „tajemnicy”, niby ukradkiem i „nieoficjalnie” firma Technics, zaprezentowała na festiwalu muzyki techno, odbywającym się w 2003 roku w Japonii, swoje najnowsze dziecko. CD PLAYER SL-DZ1200. Produkt zadziwiająco podobny do doskonale znanemu wszystkim gramofonu Technics z serii SL 1200. To chyba najbardziej rozpowszechniony i najpopularniejszy gramofon na świecie. Może prezentacja produktu, to zbyt wiele powiedziane. Publiczność na festiwalu, zresztą z ogromnym zainteresowaniem, mogła podziwiać cztery prototypy SL-DZ1200. Aby wszystkiemu dodać aury tajemniczości, sprzęt był osłonięty i zabudowany plexy, co uniemożliwiało jakąkolwiek możliwość weryfikacji sprzętu, pod kontem jego możliwości i przydatności oraz potencjalnej wyższości lub też nie, nad konkurencyjnymi produktami.



Nie ujawniono także zbyt wielu szczegółów technicznych. Jednak to, co przekazano prasie sugeruje sądzić, że produkt, kiedy będzie już ostatecznie gotowy i trafi do sprzedaży, będzie czymś rewolucyjnym. Ale równie dobrze, może się to okazać propagandą, na miarę osławionego pojazdu, który miał zrewolucjonizować świat transportu i komunikacji miejskiej, pamiętacie osławiony „Ginger”? Czas pokażę….



Technics oficjalnie przepowiedział kres rynku winylowego w 2009 roku. Co bardzo wielu może zaszokować, zwłaszcza, że wypowiada te słowa producent kultowego produktu. Technics doskonale zdaje sobie sprawę z trendów, postępu technicznego i dominacji Pioneer’a, a także startującego w tej klasie produktów Denona i innych firm. Technics chciał za wszelką cenę zdążyć z premierą na targach PLAZA 2003 w Londynie. Gdzie siedzibę ma DMC i które najbardziej rozpropagowało Technicsa, a zarazem jest od niego uzależnione i od strony finansowej / sponsorskiej jak i całej otoczki która towarzyszy mistrzostwom DMC, kojarzonych wyłącznie z technics’em jeśli chodzi o gramofony. SL-DZ1200 mógłby przecież dzięki temu w sposób naturalny przejąć rynek analogowych gramofonów Technicsa, na co zapewne liczy i co ma wymierne korzyści finansowe. Jednak zaprezentowane na PLASA beta-produkt, były nadal w wersji prototypowej i nie wzbudził totalnego entuzjazmu, ale mozna go było chociaż dotknąć i się przez chwilę pobawić. Posiadał kilka drobnych mankamentów, które producent zapewnił usunąć z wersji finalnej, na którą każe sobie jednak jeszcze trochę poczekać.



SL-DZ1200 przypomina swoim design gramofon SL-1200, tak jak i on, posiada pełno wymiarowy talerz do scrachingu i obsługi playera. Ponadto gniazdo kart SD do zapisu danych pomocnych przy miksowaniu utworów, takich jak cue, hot strat, mem, sample itp., posiada także możliwość odtwarzania muzyki z tych kart. Ideą jest taka synchronizacja obrotów talerza z odtwarzanym utworem, aby kręcący się talerz i wykonywane na nim manipulacje (scratch), w 100% odpowiadały temu, co dzieje się w wyniku takich działań, w zwyczajnym gramofonie wykorzystującym płytę winylową. Nie podano daty oficjalnej premiery i kiedy produkt trafi na sklepowe półki. Choć nieoficjalnie mówiło się o maju 2004. Plotki dotyczące ceny, sugerują natomiast kwotę, oscylującą na poziomie 999 $.



Podstawowe cechy SL-DZ1200
- pełnowymiarowy 12” talerz
- punkt CUE ustawiany poprzez talerz
- pełna symulacja efektów winyla
- odtwarzanie do przodu/do tyłu
- definiowany czas zatrzymywania płyty „brake”
- skrach z sampli, z karty SD, płyty audio
- czytane formaty: CD, CDR, CDRW, MP3, SD Audio
- zakresy pitch control (zmiany tempa) +/- 8 / 16 / 33 / 50 %
- Pitch lock – blokada zmiany tonacji przy zmianie prędkości odtwarzania
- 5 banków sampli z możliwością edycji początku i końca
- 5 punktów CUE
- mozliwość samplowania podczas odtwarzania

Display BPM, remaining time, and other play data
Cue Bank Yes
Cue Pads Yes (memory for 4 cue points)
Digital Forward/Reverse Yes
Drive Method Direct-Drive
Vinyl Sim Yes
Strobe Yes
Pitch Lock Yes
Free Wheel Yes
Tempo Control Yes
Sample Pads Yes
Loop Yes
Adjustable Braking Speed Yes
Built-In CD Player Yes
SD Card Slot Yes
Media Compatibility CD, CD-R/RW, SD Cards, MP3, AAC
Control Terminal for Relay Play Yes
Line Out Yes
Digital Out Yes (coaxial)
Mode Switch Yes (Turntable Mode/CD Player Mode)
Number of Channels 2 (left and right, stereo)
Frequency Response 4Hz to 20kHz
Output Voltage 2Vrms (at 0dB) (JEITA)
S/N Ratio 100dB (JEITA)
Output Impedance Approximately 1kilo-ohm
Load Impedence More than 10kilo-ohms
Headphone Output Level 20mW max. 32 ohms (adjustable)
Pickup Wavelength 780nm
Supported MP3 Bitrates (CD) 32kbps to 192kbps (128kbps recommended)
Supported MP3 Sampling Frequency (CD) 48kHz / 44.1kHz / 32kHz
Audio Formats Supported (SD) MPEG2-AAC/MP3
Sampling Frequency (SD) 48kHz / 44.1kHz / 32kHz
Power Supply AC 120V, 60Hz
Power Consumption 20W
Dimensions (H x W x D) 43/8" x 1239/64" x 13"
Weight 12.8 lbs





PORÓWNANIE NIEKTÓRYCH PARAMETRÓW
Features
Comments
Pitch +/-
6,10,50,
100%
8,16,33,
50%
10,100%
6,12,25,
100%
6,12,25,
100%
4,10,16,
24,50%
Media capability
CD, CD-R,
CD-RW
CD, CD-R,
CD-DA, AAC
CD, CD-R,
CD-RW
CD, CD-R
CD, CD-R
CD,CD-R,
CD-RW
MP3
Yes
Yes
No
Yes
No
Yes
All effects, with exception to scratch, can be applied to MP3's on the VESTAX CDX-05. The Denon DN-S3000 sratches MP3s.
Built in effects
Yes
No
No
Yes
Yes
No
Platter effects
Yes
Yes
Yes
Yes
Yes
Yes
TT-LINK
Yes
No
No
No
No
No
TT-LINK is a registered trademark of Tascam. The TT-LINK will only work on the Vestax table CDX-05 and Tascam's dual 19" CD players.
Vinyl filter
Yes
No
No
No
No
No
The analog filter makes CDs warmer sounding like vinyl. It can be turned on and off. There is a very audible difference.
Seamless loop
Yes
Yes
Yes
Yes
Yes
Yes
Sampler
Yes
Yes
No
No
No
Yes
Cue pads
3
4
1
2
3
2
BPM counter
Yes
Yes
Yes
Yes
Yes
No
Digital outputs
Yes
Yes
Yes
Yes
No
Yes
Disc load in
Front
Front
Front
Front
Tray
Front
Trays are the number one cause of problems on all CD players. Most manufacturers are no longer using tray drawers...as usual, Numark is behind the times.
Firmware upgrades
Yes
???
No
Yes
No
Yes
Very important. Free upgrades will be available to improve the operating system and effects.