Pioneer DJM-909 i DJM 707

PIONEER przedstawia dwa nowe BATTLE- PERFORMANCE MIKSERY o doskonałych osiągach - DJM-909 i DJM-707. Pioneer kontynuuje trud wychodzenia naprzeciw szerokiemu zakresowi wyzwań środowiska DJ-ów, a te miksery spełniają oczekiwania wielu, łącząc innowacyjną technologię ze sprawdzoną już jakością Pioneera. 




DJM-909 i DJM-707 oferują liczne innowacyjne funkcje takie jak:
bardziej precyzyjny, nowej generacji optyczny (cross fader) / z płynnie regulowaną charakterystyką (fade curve control) indywidualnie regulowany mechaniczny opór potencjometra (cross user-customizable cross fader glide adjustment ) , sterowany dotykiem wyświetlacz ciekłokrystaliczny, pozwalający na ustawienie wszystkich parametrów modułu procesora dźwięku (touch screen control) (DJM-909). Obydwa urządzenia zaprojektowano przy współpracy najlepszych scratchujących DJ-ów, z myślą o DJ-ach studyjnych, producentach oraz użytkownikach gramofonów cyfrowych i analogowych, chcących podnieść poziom swoich setów, jednak są również doskonałym wyjściem dla chcących udoskonalić swoje umiejętności. Wprowadzenie tych dwóch rewolucyjnych modeli mikserów podnosi jakość i osiągi mikserów na zupełnie nowy poziom.

Mając świadomość rozrostu rynku, Pioneer stworzył dwa nowe profesjonalne miksery bojowe dla DJ-ów, które doskonale uzupełnią się z cyfrowymi deckami CDJ Pioneera zarówno pod względem formy jak funkcji. Dzięki współpracy z profesjonalistami z branży podczas tworzenia tych mikserów, Pioneer przygotował dwa urządzenia oferujące udoskonaloną jakość dźwięku oraz większą wytrzymałość oraz liczne nowe efekty.

Wysokiej jakości dźwięk i duża wytrzymałość
DJM-909 i DJM-707 oferują najwyższej jakości brzmienie i konstrukcję, wyprzedzając dzisiejsze profesjonalne urządzenia tego typu, oferując potężne brzmienie klubowe. Osiągnięto to dzięki czułym, aczkolwiek trwałym pokrętłom korektora, wytrzymałym przełącznikom i precyzyjnej oraz dokładnej kontroli nad krzywą cross fadera. Ponadto, Pioneer opracował nową, oryginalną technologię „bezkontaktowej” optycznej funkcji cross fader o niezrównanej niezawodności wytrzymałości. (PIONEER wytrzymuje około 10 milionów akcji, najlepsze fadery na rynku zaledwie 100 tyś akcji)

Cross Fader i Fadery
Najważniejszymi funkcjami tego bojowego miksera są osiągi jego funkcji fadera i cross fadera. DJM-909 i DJM-707 prezentują najbardziej precyzyjny cross fader z możliwością dostrajania w branży. Cross fader jest wysoce wytrzymały i posiada podwójną kontrolę fade umożliwiając niezależne dostrojenie każdej połowy cross fadera. Krzywe fadera można dostroić według potrzeb na podstawie obrazu krzywej widocznej na ekranie regulacji krzywej fadera (DJM-909). Jeśli to nie wystarczy, wyczucie cross fadera można również wyregulować według własnych potrzeb (przełomowa funkcjonalność). Każdy kanał fadera można regulować od gładkiej zmiany głośności do dynamicznego włączania/wyłączania dźwięku w punktach przełamania fadera kanałów (górny lub dolny). Posługując się językiem użytkowników profesjonalnych mikserów dla DJ-ów, można wykonać crab-scratch fadera kanału z górnego lub dolnego krańca fadera.

Fader Start Sync
Obydwa miksery można połączyć z urządzeniami serii CDJ marki Pioneer, w celu możliwości skorzystania z funkcji fader start. Użytkownik może automatycznie rozpocząć lub przerwać odtwarzanie przez przesuwanie cross fadera lub channel-fadera.

Rozplanowanie miksera
Zarówno DJM-909 i DJM-707 są podobne w rozplanowaniu, niemniej DJM-909 dodatkowo oferuje wbudowane efekty i czuły na dotyk wyświetlacz. Obydwa urządzenia oferują przejrzyste i otwarte rozplanowanie obszaru scratchowania i beat jugglingu. Obydwa miksery posiadają funkcję session line-in z regulacją poziomu głośności, monitoring wyjścia, wejście mikrofonowe i przełącznik phono/line. Ponadto DJM-909 posiada jeszcze przycisk tempo tap, przełącznik monitoringu efektów i wejście na przełącznik nożny dla kontroli efektów.



Dodatkowe funkcje DJM-909

 EKRAN DOTYKOWY ORAZ WBUDOWANE EFEKTY
W sumie 50 różnych efektów zawartych w DJM-909, można niezależnie przypisać , wykorzystać i ściągnąć przez przyjazny dla użytkownika wyświetlacz reagujący na dotyk. Dodatkowe pokrętła również przewidziano dla dalszych regulacji parametrów. Wybór zaprogramowanych rewolucyjnych efektów od Fader Synths do Transform oraz od Touch Phaser do Vocoder. Ponadto urządzenie posiada funkcję send/return dla podłączenia zewnętrznego efektora.

 EFEKT FADER
Efekt Fader można przypisać do fadera kanału lub cross fadera, za dotknięciem ekranu tak żeby fadery były w stanie kontrolować i rozróżnić parametr efektu tylko przesuwając cross fader lub channel fader.

 EFEKT BEAT
Efekt Beat umożliwia zsynchronizowanie efektów z BPM w celu uzyskania dużej precyzji w czasie.

 MIERNIK AUTO BPM
Mikser wyposażony jest w licznik auto BPM tak, żeby użytkownik mógł z łatwością odczytać tempo odtwarzanego tworu.



Specyfikacje DJM-909 i DJM-707

Sekcja Audio
Terminale wejściowe (Poziom wejściowy/ Impedancja)
 CD 1, 2 -14dBV (200mV) / 22k
 LINE 1, 2 -14dBV (200mV) / 22k
 PHONO 1, 2 -54dBV (2mV) / 47k
 MIC -54dBV (2mV) / 3k
 SESSION IN -14dBV (200mV) / 22k
 RETURN -7.2dBV (437mV) / 22k

Terminale wyjściowe (Poziom wyjściowy/ Impedancja)
 MASTER OUT 1 (XLR) 2.2 dBV (1.23V) / 60k
 MASTER OUT 2 (RCA) 0 dBV (1V) / 1k
 BOOTH/SESSION OUT 0 dBV (1V) / 1k
 SEND -14 dBV (200mV) / 1kO

Maksymalne wyjście dla słuchawek (Poziom wyjściowy/ Impedancja)
 PHONES 0 dBV(1V)/22

Pasmo przenoszenia
 LINE/MIC 20Hz to 20kHz
 PHONO (RIAA) 20Hz to 20kHz

Stosunek sygnał-szum
 LINE 87dB
 PHONO 77dB
 MIC 64dB

Współczynnik zniekształcenia
 CD, LINE 0.02% or less
 Cross Talk (1kHz) 70dB or more

Korektor kanałów (LINE/PHONO)
 HI -26dB to +6dB
 MID -26dB to +6dB
 LOW -26dB to +6dB

Korektor mikrofonu (MIC)
 HI -12dB to +12dB
 LOW -12dB to +12dB

Zasilanie
 Zasilanie Europa - AC 220-240V, 50/60Hz
 Pobór mocy Europa - 30W
 Wymiary (szer. x głęb. x wys.) 251 x 381.6 x 107.9 (mm)
 Waga DJM-909 - 6.5 kg / DJM-707 - 6.3 kg

opracował Dariusz Chojnacki






Jako dj, bardzo rzadko sięgam w swoich setach po urządzenia typu efektory, samplery, etc. jestem raczej zwolennikiem klasycznego zestawu dwóch decków plus mikser i do niedawna nawet zbytnio nie próbowałem wychylać się poza ten układ. Jednak kilkanaście dni testów DJM 909 zmieniły moje spojrzenie na tego typu zabawki i musze przyznać, że testowanie tego miksera to była po prostu dobra zabawa. Ale od początku. Pioneer DJM 909 to dwukanałowy battle mikser wyposażony w moduł z efektami, które obsługuje się za pomocą „telewizorka”. Przy projektowaniu tego urządzenia obecni byli Scratch Perverts. Poza tym mikser ten jest chyba najdroższym obecnie na rynku scratch mikserów, ale z pełną odpowiedzialnością za słowa mogę stwierdzić, że wart jest blisko siedmiu tysięcy złotych. Zacznijmy od tego co każdy turntablista przy pierwszym spotkaniu z nowym mikserem wręcz odruchowo testuje, czyli crossfader’a....

Każdy dj ma swoje preferencje dotyczące oporu jaki powinien stawiać cross. Jedni lubią, wręcz bezwładne suwaki, inni wolą lekki opór. W przypadku crossfadera 909tki dostępne są obie opcje i jeszcze kilka pośrednich. Po prostu można to sobie wyregulować i co ważne nie trzeba rozkręcać całego miksera. Obok crossfadera jest specjalna dziurka, w którą wkłada się specjalny śrubokręcik i przekręcając w jedną lub drugą stronę można zmienić charakterystykę oporu. Za ten patent należą się DJM 909 na serio słowa uznania. W crossfaderze można także ustawić punkt cięcia (od 1 mm do 6 mm), oraz krzywą cięcia, a najlepsze jest to, że to wszystko bardzo przejrzyście widać w „telewizorku”. Oczywiście crossfader ma także możliwość zamiany kanałów (hamster style). Jeżeli ktoś przyzwyczajony jest do tradycyjnych PCV fejderów może mieć na początku małe problemy z wyczuciem Pioneerowskiego fejdera, jednak po kilkunastu minutach grania i przetestowaniu kilku opcji ustawienia każdy sobie z tym fejderem poradzi. Podobnie można wszystko ustawić na line faderach, lecz jedyne czego nie można zrobić to ich zamienić tj. ustawić tak, aby line fader dla kanału 2 był w miejscu line fadera dla kanału 1 i odwrotnie. Z tego co mówił Tony Vegas wynika, że w związku z tym, że każdy kanał ma moduł z efektami byłaby to operacja zbyt skomplikowana i Pioneer odpuścił sobie taką opcję. Właśnie te efekty tutaj najwięcej mają do powiedzenia, więc teraz o efektach. Każdy kanał ma 3 banki efektów w każdy po 3 efekty, które się wyiera spośród 50, a które włącza się za pomocą switcha. Banki można dowolnie programować w bardzo prosty sposób za pomocą chyba maksymalnie trzech kliknięć. Każdy bank ma swój mały przycisk za pomocą którego włączą się ten bank (przyciski są rozlokowane wzdłuż monitora). I cała obsługa tego podczas grania jest dziecinnie prosta. Dalej.. większość efektów można dodatkowo zmieniać np. nakładając je na tylko wysokie częstotliwości albo dopasowując ich tempo do tempa utworu. W mikserze jest wbudowany licznik bitów i praktycznie dla każdego efektu istnieje możliwość wyboru w jakim tempie ma on działać. Tempo wybieramy za pomocą kliknięcia (klika się w aktywny monitor) w interesujące nas ustawienie (np. działanie efektu na ½ taktu, ¼, albo na każdy bit), lub za pomocą przycisku TAP sami uderzając w ten przycisk programujemy tempo w jakim będzie efekt działał. Jakby tego było mało to część efektów można także modulować za pomocą faderów... Brzmi to trochę skomplikowanie, ale na serio to jest proste i po 20 minutach każdy może to płynnie opanować. Dla mnie najlepszym patentem w tym mikserze jest opcja Synthe czyli coś w rodzaju wbudowanych sprzężeń zwrotnych. Mamy do wyboru 3 „syntezatory” które włącza się jak efekt i można normalnie na nich grać przesuwając crossfaderem lub line faderem. Na serio można zawiesić się na tym na długie godziny. Poza tym syntezator ten ma fajne brzmienie i gdy się go używa podczas imprezy to „robi wrażenie”. Oczywiście mikser ten ma eqalizer (bassy, średnie i wysokie), który można wyłączyć, jeżeli chcemy grać na „dziewiczym” dźwięku. Jest w tym mikserze jedna rzecz, której nie mogłem rozpracować i nawet jeden z projektantów tego miksera (Tony Vegas) nie wie dlaczego tam ta rzecz jest. Mianowicie istnieje możliwość przyporządkowania wejścia 1 (czyli np. gramofonu z lewej strony) na kanał 1 (to normalne) i na kanał 2. Tak że można dźwięk z tego decka mieć na dwóch kanałach, ale nie można tego samego zrobić z wejściem nr. 2 (prawy gramofon). Ale w sumie to mały szczegół biorąc pod uwagę to wszystko co mikser ten ma do zaoferowania.

DJM 909 to naprawdę bardzo dobry mikser, jeden chyba z najbardziej „dj friendly” i mimo tego, że nafaszerowany elektroniką to raczej w taki sposób, aby wspierała pracę dja, a nie wyręczała go.

Trakmajster