Reklama

    Wstęp do miksowania harmonicznego

    MiniaturkaMiksowanie harmoniczne dla jednych jest zagadką, dla innych przeszkodą, a spora część w ogóle o nim nie słyszała. W dzisiejszych czasach ze sztuką tą wypada się zaznajomić, nawet jeśli nie zamierzamy używać jej w żaden sposób.

     Sama koncepcja nie jest w żadnym wypadku niczym świeżym i nowoczesnym. Jak wiadomo, muzyka przy całym swoim artyzmie - już od tysięcy lat rządzi się dość matematycznymi regułami i nie inaczej jest w wypadku dobierania do siebie tonacji utworów. Wypada przytoczyć kilka definicji, które być może rozjaśnią Wam nieco powody skłaniające do takiego miksowania.

    Obrazek

    Tonacja – konkretna gama durowa lub molowa, na której materiale dźwiękowym oparty jest utwór muzyczny. Tonację utworu (lub jego fragmentu) określa się, biorąc pod uwagę znaki przykluczowe oraz akordy lub dźwięki zaczynające i kończące utwór.


    Gama - jest to skala muzyczna, zaczynająca się od dowolnego dźwięku określanego jako pryma powstałej tonacji. Gama różni się tym od tonacji, że mówiąc o niej ma się na myśli kolejne dźwięki (np. dla C-dur: c1, d1, e1, f1, g1, a1, h1, c2). Tonacja zaś określa podstawowy materiał dźwiękowy dla utworu.

    Dla uproszczenia, ogranicza się definicje do dwóch podstawowych rodzajów gam, durowej i molowej (wesołej i smutnej). Są one zawsze zbudowane w ten sam sposób - wzrokowo rzecz traktując - zachowujący ustalone z góry odległości między kolejnymi, pasującymi do siebie dźwiękami, które mogą zostać użyte w danej gamie, pozostawiając jej charakterystyczne brzmienie. W 99 % przypadków nie spotkamy w kawałku żadnych losowo dobranych dźwięków i jesteśmy w stanie dość jednoznacznie określić w jakiej tonacji gra dany utwór. W ten sposób niektóre konfiguracje gam czy też tonacje brzmią ze sobą lepiej lub gorzej, ponieważ zawierają stosunkowo podobne do siebie wysokości dźwięków. 

    Obrazek

    Aby móc miksować harmonicznie nie trzeba być z wykształcenia muzykiem. Do tego celu służą programy takie jak Mixed In Key, Rapid Evolution (darmowy) i inne wykrywające (oczywiście nie zawsze w 100 % dokładnie) tonacje utworów. I już tu pojawia się pewien aspekt nowości - przed wynalezieniem tego typu aplikacji DJ musiał posiadać niebywały słuch muzyczny i mieć pewne podstawy teorii, by zmiksować ze sobą dwa kawałki. Teraz pozostaje wiedza, że 11A można zmiksować z 11B ale nigdy z 12B... Cokolwiek to oznacza - w tej chwili nic nie wyjaśniam, pozostawiając Wam dwie drogi wyboru: tłumaczenie dla ambitnych, praktycznie od podstaw budowy gamy, ze sporą dozą teorii i dla tych, nastawionych na szybkie wyniki - to jednak będzie się ograniczało do operowania cyferkami.

    Po co więc miksować tonacjami? Uogólniając, tylko w ten sposób możecie być pewni idealnie pasującego do siebie miksu dwóch utworów, który będziecie mogli zrobić w zasadzie w dowolnym momencie kawałka.

     

    Autor: Igor Warzocha 

    Statystyka

    Odsłon artykułów:
    3785175
    © 1999-2018 DJ WORLD. All Rights Reserved.