Reklama

    Jak zaistnieć na scenie?

    Rozmawiając z wieloma DJ’ami można natknąć się na opinię, że grają to co muszą, a często są to nagrania, których wręcz nienawidzą. Dlaczego tak jest?

    Sytuacja taka jest „normalna” zwłaszcza przy prowadzeniu imprez w małych miejscowościach, gdzie jest jeden klub. Jego właściciel życzy sobie by grać dla każdego, co najczęściej sprowadza się do tego, że gra się wszystkiego po trochu, czyli w sumie... nic.

    Taka impreza różni się zazwyczaj wtedy tylko tym od zwykłej knajpy (pub, kawiarnia), że jest na niej dużo więcej osób no i można sobie potańczyć. 

    Zdarzyć się może sytuacja, że będąc DJ’em często grasz a nie masz możliwości przedstawienia swoich zainteresowań muzycznych większej liczbie osób. W tym celu można posłużyć się następującymi rozwiązaniami:

    1. Jeśli masz swój sprzęt nagłośnieniowy i oświetleniowy, to pozostaje tylko wynająć jakiś lokal. Ważne jest by miejsce to było łatwo dostępne i w okolicy, gdzie można spodziewać się, że ktoś przyjdzie na Twoją imprezę. Jeżeli jesteś mało znany to szanse, że ktoś wybierze Twój klub gdy może iść do sprawdzonej knajpy (bądź co bądź nie zawsze interesującej), są bardzo małe. Pozostaje jeszcze przygotować postery i ulotki. Wiele osób nie docenia sił przekazu promocyjnego jakie dają małe ulotki. Można je zostawiać w sklepach muzycznych, sklepach z odzieżą dla młodzieży, wkładać do czasopism młodzieżowych.

    2. Istniejący klub lub dyskoteka. Rozwiązanie znacznie prostsze (przede wszystkim bardzo tanie). Wystarczy tylko przynieść swoje płyty. Pierwszą i chyba najważniejszą sprawą jest dogadanie się z właścicielem. Jeśli np. w piątki przychodzi do jego lokalu mało osób, to być może jest to dobry dzień by spróbować zorganizować imprezę poprowadzoną przez Ciebie. Jeżeli jesteś rezydentem w jakimś klubie, to zazwyczaj nie powinno być problemów by przekonać właściciela lokalu o możliwościach zorganizowania dodatkowych imprez, nawet jeśli ich profil różniłby się znacznie od tego z czym kojarzony jest ten klub. Po pewnym okresie (2 – 3 miesiące) i tak się okaże czy jest sens (sens czyli: kasa dla właściciela) organizować takie imprezy.

    Z jakimi problemami możesz się spotkać:

    - obawy DJ’ów rezydentów i właściciela, że Twoja muzyka odstraszy ludzi,
    - DJ’e rzadko lubią grać z kimś kto może być (lub już jest) popularniejszy niż oni sami. Tak samo obawiają się DJ’ów prezentujących wyższe umiejętności techniczne (chodzi mi oczywiście o miksowanie),
    - „znajomi” właścicieli, którzy najlepiej wiedzą czego bywalcy klubu „oczekują”.

    - Jeśli chodzi o kasę za imprezę, to wszystko zależy kim jesteś (jako DJ) i z jakim właścicielem masz do czynienia. Na pierwszych imprezach nie oczekuj żadnych kokosów bo najwięcej ryzykuje właściciel klubu. Jeżeli zawalisz parę imprez, to może to ujemnie wpłynąć na frekwencję w czasie innych dni (sobota, niedziela). A w takim wypadku trudno będzie Ci namówić właściciela by dalej korzystał z Twoich usług.

    3. Prowadzenie prywatek. Jeśli byłyby to pierwsze imprezy dla Ciebie, to jest znakomity sposób na obycie się z publicznością (nawet jeśli na początek jest to kilkanaście osób). Inna sprawa, że czasami na takich imprezach może się pojawić osoba, która zauważy cię (bynajmniej nie śpiącego pod stołem) i da znać o możliwościach poprowadzenia większych imprez.

    JAK POPRAWIĆ SWÓJ WIZERUNEK (bez wizyty w salonie piękności):

    Nie ma się co czarować. DJ’ów przybywa znacznie szybciej niż nowych lokali. Każdy chce być DJ’em. Ale nie wystarczy tylko wiedzieć gdzie na odtwarzaczu kompaktowym są przyciski [PLAY] i [EJECT]. Do tego by zaistnieć na scenie przydatnych jest kilka niżej opisanych środków:

    - prowadzenie własnego programu w lokalnej lub ponadregionalnej rozgłośni radiowej. Jeden z najlepszych sposobów (przy założeniu, że nie prowadzisz programu w nocy z poniedziałku na wtorek ) . Podobnie sytuacja wygląda z prowadzonymi przez Ciebie programami w telewizji kablowej, lokalnej, etc.

    - kasety z własnymi setami (tzw. mix-tapes lub demo). Rozdawaj je wśród znajomych i osób odpowiedzialnych za promocję w danych klubach. Nawet jeśli komuś nie podejdzie (z różnych przyczyn) to co prezentujesz, to może po pewnym czasie będziesz lepiej rozpoznawalny. Produkcja takich kaset, to także znakomity sposób na poprawienie swoich umiejętności w miksowaniu.

    - członkostwo w stowarzyszeniach dla DJ’ów. Co to daje? Pozwala to czasami na szybszy dostęp do płyt promocyjnych. Możliwość poznania wielu ludzi, którzy się interesują tym co Ty.

    - udział w mistrzostwach dla DJ’ów. Podglądnięcie jak grają inni, poznanie ludzi z branży.

    - publikowanie własnych list przebojów. Co w tym celu zrobić? Trzeba próbować się dogadać z redaktorami czasopism muzycznych.

    - przygotowywanie remiksów. Komentarz niepotrzebny.

    - współpraca z dystrybutorami sprzętu dla DJ’ów. Dostęp do najnowszego sprzętu.

    Grzegorz Banaś

    Statystyka

    Odsłon artykułów:
    3884987
    © 1999-2018 DJ WORLD. All Rights Reserved.