Reklama

    W rapie, jak na wybiegach - wywiad z Hasławem

    MiniaturkaPaweł „Hasław” Hasiuk – młody raper, mieszka i studiuje w Poznaniu, wraz z Live Lego Bandem, wystąpił na poznańskich Juwenaliach. Opowiada o rapie, dotychczasowej współpracy z Lego, projekcie 9.Bit i planach na przyszłość.

    W jakich okolicznościach po raz pierwszy chwyciłeś za mikrofon?

    Takie chwile pamięta się bardzo dobrze. To była zima, początek 2009 roku. Miałem dwóch kumpli, z którymi bujałem się po liceum. Jeden i drugi coś tam już nagrywali, chociaż bez większej wczuty. Kiedyś zgadaliśmy się i pojechaliśmy na nockę do jednego z nich. Nagraliśmy spontan, zrobiliśmy nawet mały bombing na mieście (śmiech). Bardzo dobrze wspominam te chwile i ludzi.

    Rozumiem współpracę między raperem a producentem. Między tobą a Tdk. Intryguje mnie nazwa, koncepcja. Skąd się wziął 9.bit (http://www.9bit.pl/)?

    Konkretne info jest we wkładce do albumu. Dużo przypadku temu towarzyszyło. Poszliśmy z koleżką na Beat Battle w Poznaniu. Był tłok, a obok nas stał jakiś ziomuś w szaliku i czapce. Zamieniłem z nim parę zdań odnośnie imprezy i poziomu bitew. Po chwili został wywołany Tdk i okazało się, że to ten sam ziomuś. Impreza miała miejsce w klubie 8bitów. Nie chciałem tego albumu podpisać tylko naszymi ksywkami, więc stwierdziłem, że kontynuacją naszej znajomości będzie zrobienie własnego bitu – dziewiątego. W stylu ośmiobitowym jest zrobiona okładka, aby nadać jakiegoś klimatu albumowi.

    Pierwsza EPka tego projektu trafiła do sieci na początku maja. Najlepszy Czas – tytuł brzmi jak podsumowanie wieloletniej pracy doświadczonych muzyków. Stoicie u progu kariery i jednocześnie stwierdzacie, że to szczyt waszych możliwości?

    Zdecydowanie nie! Jeśli chodzi o Tadzika, to jest to naprawdę dobry producent. Robi świetne brzmieniowo truskulowe bity. Natomiast, jeśli chodzi o mnie, to jeszcze mnóstwo pracy przede mną. Część numerów to stare zwrotki i to był „najlepszy czas”, żeby w końcu ktoś je usłyszał. Projekt powstawał naprawdę długo, co nie świadczy, że jest on nie wiadomo jak dopracowany. Mieliśmy akcję typu: spalony dysk, sesja, praca… Ten album, zamiast pokazać „jaki to ja jestem dobry”, uświadomił mi, ile pracy jeszcze muszę włożyć, żeby dojść tam, dokąd chcę, ale powoli, byle do przodu.

    Planujecie jakieś koncerty w najbliższym czasie? Wielu artystów wskazuje na olbrzymie trudności z graniem w Poznaniu. Czy dołączysz do tego chóru?

    Od kiedy powstał Live Lego Band (http://www.facebook.com/LiveLegoBand), mam megazajawkę na granie koncertów. Póki co, udało nam się dostać na Juwenalia, co jest sporym wyróżnieniem dla tak młodego zespołu. Myślę, że po tej imprezie będzie nam łatwiej grać koncerty . Smuci mnie ta globalizacja muzyki, przez co ludzie nie dostrzegają lokalnych projektów, a organizatorzy nie dają im szans wybicie się, przeciwieństwem są właśnie Juwenalia. Koncerty hip-hopowe cieszą się sporym zainteresowaniem. Ostatnio dało o sobie znać parę live bandów, które na żywo produkują sporą dawkę energii, tym mamy zamiar przekonać organizatorów i publiczność.

    9.Bit zrobił pierwszy krok. Jak wyglądają dalsze plany?

    Ciężko mi powiedzieć, bo miałem w planach zrobić w tym roku nawet jeszcze dwa, a może trzy projekty. Po 9.Bicie zmieniłem zdanie, muszę popracować, żeby pokazać, że Hasi zrobił krok do przodu. Priorytetem jest album z Live Lego Bandem, będzie on świeży, zróżnicowany muzycznie i zaskakujący!

    Zdjęcie

    Spotkanie rapera i producenta – przy dobrym flow obydwóch – z reguły owocuje materiałem. A jak to było z Lego?

    Kiedyś powiedziałem na wykładzie Morsowi, który jest basistą, że chciałbym mieć live band, po tygodniu zadzwonił z wiadomością, że zrobimy to! Po pół roku miały miejsce pierwsze próby. Na pewno czeka nas więcej pracy. Wydaje mi się, że dorwanie dobrego sampla i zrobienie z niego solidnego bitu jest łatwiejsze od skomponowania utworu, który zaskoczy słuchacza, a na tym nam zależy. Grupa kreatywnych ludzi z dużymi ambicjami, takie spotkanie dopiero zaowocuje bombą.

    Wspomniałeś, że występ na tegorocznych Juwenaliach jest wyzwaniem dla tak młodego projektu, jak Live Lego Band. Czujesz tremę?

    Bardziej podekscytowanie. Jestem ciekawy, ile ludzi będzie pod sceną o 19:00 i jak będą reagować. Mimo wszystko damy ogień. Przecież my jesteśmy stworzeni do grania koncertów (śmiech), więc nie może być tremy. Czeka nas świetna zabawa na sporej scenie – czego chcieć więcej? No, może  jeszcze sesję chciałbym zdać (śmiech).

    Usłyszałam ostatnio w tramwaju takie zdanie: „Dziś każdy raper chce mieć instrumenty”. Czy nie uważasz, że twoja kooperacja z Live Lego Bandem może zostać uznana za jedną z wielu i przejść bez echa? Jak określiłbyś kierunek, w którym zmierzacie?

    W rapie, jak na wybiegach – co jakiś czas wchodzą nowe trendy. Były podwójne, dwuznaczne porównania, zabawa słowem. Teraz, na przykład, wszyscy chcą przyspieszać, efekty są strasznie mierne. Żywe instrumenty to nic nowego. OSTR już dawno koncertował z bandem; W.E.N.A., kiedy był jeszcze w podziemiu. Live Band siedział w mojej głowie od pierwszych nagrywek i nie gonię za określonymi trendami. Póki co, nie zależy nam na fejmie, a na zabawie. Ludzie zwrócą uwagę, kiedy uświadomią sobie, że to jest trochę inny band. Nie gramy tylko jazzowo. Lego nie zmierza  w ściśle określonym kierunku i to jest nasza zaleta. Wiem, że to wszystko brzmi, jakbyśmy byli zbyt pewni siebie, ale na koncertach publika usłyszy: hip-hop, jazz, rock, drum’N’bass – miszmasz, który nie zamula!

    Duet z producentem. Współpraca z zespołem. Pytanie klasyczne z natury: jak godzisz studia, granie i całą resztę?

    Dobrym pytaniem byłoby: Jak godzisz Facebooka z całą resztą (śmiech). To on zabiera mi dużo czasu, a sam nie wiem, co ja tam robię… Normalnie można ogarnąć studia, pisanie tekstów, nagrywanie, spotkania z dziewczyną i melanż. Po prostu trzeba usnąć Fejsa.

    Hasław, dziękuję za rozmowę. Ostatnie słowo należy do Ciebie!

    Jedna miłość, a tę resztę… No.

    Autor: Hanna Maria Zagulska
    Źródło: popmag.pl

    Statystyka

    Odsłon artykułów:
    4364517
    © 1999-2018 DJ WORLD. All Rights Reserved.