Reklama

    Wild Wild West Mother *****er

    Czyli co nieco o muzyce Hip-Hop z innego punktu widzenia, niż powszechnie obowiązujący. A do tego duża szczypta historii.


    Wszystkie telewizje świata obiegła kiedyś wiadomość jak to w pewnym nowojorskim klubie odbyła się krótka acz intensywna strzelanina, w którą byli zamieszani: sławna na cały świat latynoska super piękność, aktorka i piosenkarka Jennifer Lopez oraz jej facio Puff Daddy, nowojorski rapper, właściciel dobrze kręcącej się firmy płytowej o nazwie Bad Boy - znany tylko ćwiartce tego samego co Jennifer świata. Innego dnia media doniosły, że inny rapper NAS dziabnął kogoś tam kosą. W przeszłości, a mianowicie we wrześniu 1996 roku zastrzelono w Las Vegas największego i najbardziej utalentowanego rappera wszech czasów Tupaca Shakura. Kilka miesięcy później w marcu 1997 roku kula dosięgła najgrubszego rappera Ameryki znanego powszechnie pod ksywą Notorius B.I.G. . Takich przykładów bezmyślnego mordowania się w świecie rapu czy jak kto woli hip hopu są dziesiątki jak nie setki.

    Zabijają się, bo są prymitywni, niedouczeni, rozgniewani i bezsilni. Zabijają nie bacząc na to, że też umrą z ręki mściciela. Jest to samonapędzające się koło zagłady czarnych. Ktoś mi kiedyś powiedział w Los Angeles, że "czarni się sami wytłuką, a biali tylko posprzątają". Ta tragikomiczna wypowiedź utkwiła mi jak drzazga głęboko w pamięci. No bo jak to jest, że odpowiednie władze w USA nie mogą z tym skończyć. Wreszcie gdzie jest Bóg, w którego tak wielu czarnych głęboko wierzy, a który tak boleśnie ich doświadcza, jakby zupełnie nie dbając o swych wiernych. Gangi w Los Angeles, Detroit, Miami czy w Nowym Jorku strzelają do siebie codziennie. Nie wierzę aby silne państwo amerykańskie nie mogło zneutralizować paskudnego, gangsterskiego stylu życia i bycia.

    Żyjemy daleko od centrum owych wydarzeń, a zatem tylko niektóre wiadomości dotyczące tych tragicznych mordów docierają do Polski. Śmierć wielu czarnych obywateli USA przemija nieodnotowana w światowych mediach ponieważ nie są to osoby sławne czy bogate. Ja jednak, z racji swych profesjonalnych powinności, śledzę o wiele dokładniej niż przeciętny obywatel RP co dzieje się wśród czarnych czy latynoskich rapperów w USA. Z materiałów jakie do mnie docierają wynika jasno, że przede wszystkim czarni obywatele Ameryki tłuką się między sobą niemiłosiernie.

    O co w tym wszystkim chodzi ?

    A no o bzdety urastające do rangi dużych problemów. Kłócą się o (jak je wstrętnie nazywają - suki) czyli kobiety, kłócą się o szmal, narkotyki, samochody, terytorium, wpływy, słowa i takie tam. Historia ciężko doświadczyła czarnych w państwie amerykańskim. Tworząc gangi, tworzą substytut władzy białych, których pragną naśladować. Panowanie nad kilkoma przecznicami czy dzielnicami to jedyna, pierwotna (niczym zwierzęce obsikanie swego terytorium), prawdziwa władza jaka może być i jest udziałem czarnych w USA.

    Ostatnimi czasy trybuną głoszącą prawdę o życiu, troskach, bólach i dążeniach tzw. Afroamerykanów stał się rap zwany często dość głupawo brzmiącym określeniem hip hop. Odłam tego gatunku muzyki, a właściwie umuzycznionej za pomocą rytmów czyli tzw. beatów poezji ulicy, stał się niebezpiecznie popularny fascynując (najczęściej w ślepo) młodych ludzi na całym świecie, a zatem i w Polsce.

    Mam na myśli tzw. gangsta rap czyli wszelkie treści związane z przestępczością, kryminałem i brakiem szacunku dla władzy czy policji. Językiem takiej poezji jest najczęściej język, slang używany przez czarnych i latynoskich kryminalistów. Z braku dbałości administracji USA o swych czarnych obywateli wziął się ruch społeczny ONE MILLION STRONG (siła miliona ludzi). Inicjatorem tego ruchu oraz związanego z nim legendarnego MARSZU MILIONA CZARNYCH MĘŻCZYZN na Waszyngton był Lois Farrakhan. Bardzo trudno było przekonać czarnych obywateli USA do tego MARSZU. Podejrzewano w tym wielką zadrę/zasadzkę. Spike Lee objaśnił te nastroje dość dokładnie aczkolwiek komicznie w jednym ze swych filmów "Get On The Bus". Bohater filmu wyjawia taką mianowicie myśl: "Jadą sobie murzyni pociągami, autobusami, samolotami do Waszyngtonu. Gdybym był białym szaleńcem, mówi nasz bohater, to właśnie tak bym zorganizował zbiórkę miliona czarnuchów w jednym miejscu - następnie nacisnął jakiś guzik i załatwił dużą część problemu jaki mają biali rasiści w USA".

    Pan Farrakhan porwał swego czasu za sobą grupę najwspanialszych i największych rapperów jakich stworzyła kultura amerykańska: 2PAC, NOTORIOUS B.I.G, ICE T, SNOOP DOGGY DOGG, ICE CUBE, DR. DRE, The RZA ( Wu Tang Clan ) oraz wielu innych. Rapperzy ci mając dość bezczynnego patrzenia jak codziennie mordują się ich czarni bracia, przyłączyli się do ruchu ONE MILLION STRONG. Jest to ruch nakierowany przeciwko bezmyślnemu i niepotrzebnemu zabijaniu wśród młodych, czarnych mieszkańców dużych miast USA, przeciwko wojnom gangów, narkotykowych dilerów i wszelkiej maści świrusów z bronią w rękach.

    Na początku Rap nie był muzyką, którą teraz kojarzy się bardzo często z czarnymi gangsterami. Rap stworzyli głównie czarni amerykańscy Disc Jockeye. Przez wiele lat była to muzyka nudna, nieciekawa podziemna. Dopiero zdecydowane zainteresowanie się rapem wielkich koncernów płytowych spowodowało pewne spektakularne sukcesy tego stylu na rynku muzycznym. Dzisiaj jest to ogromny biznes zarówno czarnych jak i białych .

    Zaczęło się tak :

    1 Rap powstał w Nowym Jorku w dzielnicy Bronx w latach '70.
    2 Była to muzyka , która podobnie jak 45 lat temu Rock 'n' Roll, spotkała się z niechęcią wielu osób tzw. muzycznego biznesu .
    3 Pierwsze płyty rapowe wydawała mała , niezależna wytwórnia płytowa, znajdująca się przy 125 ulicy Nowojorskiego Harlemu, o nazwie PAUL WINLEY RECORDS .
    4 Jednym z pierwszych , legendarnych już dzisiaj rapperów był KOOL DJ HERC z Jamajki , który od 1962 roku mieszkał w Nowym Jorku w dzielnicy Bronx. To on ( około roku 1974 ) wynalazł / odkrył tzw. " BREAKS " czyli krótkie rytmiczne fragmenty miksowane z muzyką oraz " SAMPLING " czyli wycinanie i miksowanie ze sobą fragmentów różnych nagrań .
    5 W 1979 roku ukazał się pierwszy 7" singiel z muzyką rap. Było to nagranie zatytułowane " Rapper's Delight " w wykonaniu SUGARHILL GANG .
    6 Na przełomie lat '70 i '80 pojawił się utalentowany AFRICA BAMBAATAA , który rozwinął sztukę samplingu czyli nakładania , miksowania różnych nagrań , dźwięków , rytmów .
    7 W 1982 roku pojawił się singiel rap autorstwa GRAND MASTER FLASH " The Message " , który jako pierwszy singiel tego nowego gatunku muzycznego zyskał popularność światową .
    8 W 1983 roku , dzięki nagraniu " The Coldest Rap " ICE T stał się najbardziej znanym rapperem z zachodniego wybrzeża .
    9 W 1984 roku nowojorska firma PROFILE wydała pierwszy album RUN DMC, który stał się zarazem pierwszym złotym albumem w historii muzyki rap. W tym samym roku zadebiutował inny wielki , amerykański rapper L.L. COOL J .
    10 Następnie pojawił się rap kalifornijski , tzw. GANGSTA RAP reprezentowany na początku przez grupę NWA ( Niggaz Wit Attitude - Czarnuchy Ze Złymi Nawykami ) w składzie: ICE CUBE , DR. DRE , MC REN , EAZY E , DJ YELLA .
    11 W 1987 roku , po podpisaniu kontraktu z firmą Ricka Rubina - DEF JAM, pierwsze znaczące dla historii rapu nagrania wydała grupa PUBLIC ENEMY.
    12 W 1988 roku MTV ugięła się pod naporem opinii publicznej i zaczęła nadawać program YO ! RAPS .
    13 W 1989 roku pojawiła się płyta , zapowiadająca przełom , rewolucję porównywalną do tej jaką w muzyce pop wywołało ukazanie się " Sierżanta Pieprza " Beatlesów a mianowicie " 3 Feet High and Rising Up " nagrana przez DE LA SOUL .
    14 RAP tłumaczy się na język polski - gadka , nawijka .
    Tyle historii. Rap ma obecnie miliony słuchaczy na całym świecie. Prawie nikomudzisiajnie przeszkadza wulgarny język rapperów - no może tylko kilku amerykańskim , zdewociałym ciotom spod znaku Parental Advisory mającym chore ambicje cenzorskie.

    Rapperzy bluzgają bezlitośnie w swych tekstach, ale nie jest to import z kosmosu. Oni używają języka ulicy, tego prawdziwego, codziennego, który realnie istnieje, czy się to komu podoba czy nie. Przez ostatnie lata rap stał się znaczącą częścią światowego dorobku kulturalnego. Rapperzy mają dziś ogromny wpływ na miliony młodych ludzi ze wszystkich niemal zakątków świata.

    Duża fascynacja rapem gangsterskim spowodowała niebezpieczny przechył w stronę subkultury marginesu przestępczego. Przeciwwagą dla tego skrzywienia stał się w USA ruch ONE MILLION STRONG. Wpływowi rapperzy postawili sobie za cel odciągnięcie od utopijnej ideologii i stylu gangsta rap młodych ludzi. Celem jednak nadrzędnym jest nagłośnienie problemu mordowania się wśród czarnych. Lois Farrakhan, Notorious B.I.G. i 2Pac spróbowali, podobnie jak ich poprzednicy, Dr. Martin Luther King i Malcolm X, poderwać czarny naród, tym razem w sprawie najsłuszniejszej - aby uratować jak najwięcej młodych istnień.

    Jak na ironię dwóch współinicjatorów MARSZU MILIONA CZARNYCH MĘŻCZYZN na Waszyngton, a mianowicie Tu Paca i Notoriousa B.I.G. dosięgły zdradzieckie kule zabójców. Przypadek to czy spisek? Skomplikowana to i mocno niejasna sprawa, dlatego budzi tak wiele pytań i kontrowersji. W przeszłości eliminowano fizycznie w USA liderów reprezentujących społeczność afroamerykańską. Liderów potrafiących porwać za sobą ludzi. Dlaczego zatem miałoby być inaczej teraz. Ameryka to taki dziwny kraj. Jakby zważyć to, co w niej złe i dobre to byłoby tego po równo.

    Kiedy mieszkałem w Nowym Jorku pewien hiszpański student zapytał mnie czy zdaję sobie sprawę jak powstawało państwo amerykańskie? Otóż przywożono tam z Anglii skazańców, kryminalistów i to oni pierwsi zasiedlili ten kraj. Potem był sławetny dziki zachód i mniej dziki wschód gdzie ludzie strzelali do siebie z błahych powodów. I tak zostało do dziś. Zabijają swoich prezydentów, zabijają się między sobą i mają trudności aby ten problem rozwiązać - zakończyć !!! W USA ciągle jest tak, jak nawija na jednej ze swych płyt PUBLIC ENEMY " wild wild west mother *****er" czyli "dziki bardzo dziki zachód skurwielu".



    Janek ' YAHU ' Pawul - deejay od zawsze

    Statystyka

    Odsłon artykułów:
    3785317
    © 1999-2018 DJ WORLD. All Rights Reserved.